5 Tips om meer groente te eten

Tips voor meer groente eten

Groente eten, we eten allemaal dat het belangrijk is. Maar toch is die voorgeschreven twee ons groente per dag voor veel mensen al moeilijk te halen. Natuurlijk is het nu ik vegetarisch eet veel gemakkelijker, maar toen ik nog vlees at, vond ik het af en toe ook best lastig. Bij het ontbijt eet ik eigenlijk nooit groente, bij de lunch was het toch vaak brood. En ‘s-avonds at ik dan wel wat groente, maar met vlees en aardappels, pasta of rijst erbij, haalde ik die twee ons groente toch niet altijd. Door de jaren heen heb ik met verschillende trucjes steeds meer groente verwerkt in mijn dieet. In dit artikel deel ik daarom graag met jullie mijn 5 tips om meer groente te eten.

1. Lunch met groente

Dit is echt de beste en gemakkelijkste tip om meer groenten te eten. In plaats van een boterham of broodje lunch je met salades. Ik ben hier een aantal jaar geleden mee begonnen en inmiddels is Jordan ook mee hierin. We nemen elke dag vanuit thuis onze eigen salades mee naar kantoor. Deze bestaan meestal uit verschillende soorten rauwkost en groente en voor de vulling door ik er pasta, couscous of quinoa doorheen.

Het lijkt misschien veel werk als je ‘s-avonds of ‘s-ochtends steeds een salade moet maken voor de lunch, maar dat valt eigenlijk best mee. Als je het maar slim aanpakt. Op zondag kook ik meestal alvast de pasta, couscous of quinoa en die bewaar ik dan in de koelkast. Ik hoef dan steeds ‘s-avonds na het eten alleen nog even wat groente voor erdoor te snijden.

Tip! Je kunt groentes die je over hebt van het avondeten prima nog een paar dagen bewaren in de koelkast en voor je lunches gebruiken. Broccoli, courgette of aubergine kun je bijvoorbeeld prima koud ook nog eten. Zo verspil je ook nog eens minder eten.

2. Maak je eigen groentesoepen

Een manier om groentes die je over hebt van het avondeten te gebruiken is in een soepje. Van bijna elke groente kun je wel soep maken, zoals venkel, broccoli en courgette, maar ook van witlof of wortel. En het kost helemaal niet zoveel tijd om te maken. Meestal is het in 15 minuutjes klaar.

Daarnaast gebruik ik soep als een manier om meer verschillende groentes te eten in een week. Ik kijk gewoon welke groente in de aanbieding zijn of in het seizoen zijn en dan bedenk ik wat voor soep ik hiermee zou kunnen maken. We eten daarom sinds kort ook in het weekend altijd één van de twee dagen een zelfgemaakte soep bij de lunch.

zelfgemaakte groentesoep

3. Groente als basis voor je menu

Deze tip sluit eigenlijk ook een beetje aan bij wat ik hiervoor vertelde over de seizoensgroenten. Op basis van welke groentes in het seizoen zijn en waar ik zin in heb bedenk ik elke week welke gerechten ik wil maken. Door hierbij de groente als basis te nemen en daar de rest van het gerecht bij te bedenken eet je automatisch meer verschillende groentes.

4. Maak je eigen wok- of ovenmix

Iedere supermarkt verkoopt ze op de groenteafdeling: voorgesneden groente mixen voor in de wok of oven. Nadeel hiervan vind ik dat er meestal heel veel ui in zit en helemaal niet zoveel verschillende soorten groentes. Daarom maak ik steeds vaker zelf mijn wok- en ovenschotels. Ook hierbij kun je eindeloos variëren met verschillende groentes en het grote voordeel is dat het uiteindelijk ook veel goedkoper is als je groentes gewoon los koopt in plaats van die mixen. En als je een keer geen hele courgette, Chinese kool of knolselderij gebruikt, dan verwerk je wat je over hebt gewoon weer in een soepje of salade (zie tip 1 en 2).

ovengroente mix

5. Houd bij wat je eet

Sinds ik in het boek The Clever Guts Diet van Michael Mosley las dat je voor een goede gezondheid van je darmen eigenlijk minimaal 15 tot 30 verschillende soorten groentes en fruit per week zou moeten eten, houd ik elke week een lijstje bij met welke groentes en fruit we hebben gegeten. Zo’n lijstje maken of bijvoorbeeld gewoon per dag bijhouden hoeveel groente je hebt gegeten maakt je meer bewust van wat je eet. Als ik bijvoorbeeld weet dat ik nog niet zoveel verschillende groentes gegeten hebben in de week, dan kies ik met uit eten gaan sneller voor een gerecht met meer verschillende groentes. En andersom geldt natuurlijk ook dat als ik als veel groentes gegeten ik zonder schuldgevoel een vega burger met frietjes of pizza kies.

Bonustip! Groente bij het ontbijt

Deze tip is meer iets voor de liefhebber. Zoals ik al zei, eet ik bijna nooit groente bij het ontbijt. Maar de zondagochtend is hierop een uitzondering. Jordan vond tijdens onze vakanties in Japan en Taiwan het heel lekker om te ontbijten met rijst en groenten.We hebben besloten dit thuis ook af en toe te doen. Dus op zondagochtend maak ik rijst met de rijstkoker en bak, wok of stoom ik er groenten bij. Meestal is dit spinazie, broccoli, courgette of paksoi. Dit is wel iets meer werk, maar ook erg lekker.

groente bij ontbijt

Een iets gemakkelijkere manier om wat meer groente te eten bij het ontbijt is bijvoorbeeld een omelet maken met verschillende groenten erdoor.

Nog meer tips over groente eten?

Hopelijk heb ik je laten zien dat meer (verschillende) groentes eten gemakkelijker is dan je misschien denkt. Doe vooral je voordeel met deze tips en als je zelf nog tips die je hier wilt delen, laat dan vooral een reactie achter onder dit artikel.

Deel dit bericht via:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie