Zijn vegetarische burgers uit de supermarkt gezond?

Moving Mountains Burger bakken

Ik eet graag een vegaburger. Het liefst op een broodje met verschillende toppings, maar ik bak ook wel eens los een burger met groente en aardappeltjes of rijst. Natuurlijk is zo’n vegaburger uit de supermarkt niet zo gezond en lekker als zelf maken, maar het is wel heel gemakkelijk. Toch vraag ik me wel af welke burger ik nu eigenlijk het beste kan kiezen. Welke vegaburger is het gezondst en heeft de meeste voedingswaarde? Inmiddels heb ik al heel veel vegetarische burgers geprobeerd en weet ik dat echt heel erg verschilt per burger. Dus ging ik op onderzoek uit.

Over de gezondste vegaburger test

Voor deze test heb ik me beperkt tot ‘reguliere’ burgers in de supermarkt. Dat wil zeggen: geen speciale smaakjes of ingrediënten, maar gewoon de burger die de supermarkt of fabrikant als het basic alternatief presenteert. Er zijn inmiddels ook verschillende luxe burgers verkrijgbaar. Die heb ik onderaan het overzicht bij elkaar gezet voor een gemakkelijke onderlinge vergelijking.

Net als bij het vegetarisch gehakt en de falafel, check ik de vegetarische burgers tegen de richtlijnen voor vleesvervangers van het Voedingscentrum. Deze zijn:

  • Niet te veel verzadigd vet: ≤ 2,5 g/100 g
  • Niet te veel zout: ≤ 1,1 g/100 g
  • Geen toegevoegd suiker
  • Voldoende ijzer: ≥ 0,8 mg/100 g
  • Voldoende B12: ≥ 0,24 mcg/100 g en/of
  • Voldoende B1: ≥ 0,06 mg/100 g
  • Voldoende eiwit: ≥ 20% van de energiewaarde

Overzicht voedingswaarde vegetarische burgers

In het onderstaande overzicht je per burger hoe zij scoren op deze richtlijnen. Je ziet hier steeds de voedingswaarde per 100 gram van het product.

Tabel gezonde vegetarische burgers

Gezonde vegetarisch burgers – Wat valt op?

Ik moet heel eerlijk bekennen: bij deze zoektocht duizelt het me een beetje. Ik zal hieronder per type voedingswaarde een korte samenvatting geven van wat opvalt.

Eiwitten

Als je puur naar de eiwitten kijkt, scoort de AH Vegetarische gegrilde hamburger het beste. Deze bevat in verhouding de meeste eiwitten, alhoewel geen enkele burger voldoet aan de richtlijn van het Voedingscentrum. Overigens haalt bij de hamburgers van vlees in de supermarkt ook bijna geen enkele burger deze richtlijn.

Vitamines

Vitamine B1 kwam ik nergens in de voedingswaardetabel op de verpakkingen tegen. B12 wel. Maar hier valt op dat eigenlijk alleen bij De Vegetarische Slager, Moving Mountains en de burgers van de huismerken vitamine B12 is toegevoegd. Hetzelfde geldt voor toegevoegd ijzer. In dat rijtje valt Moving Mountains overigens ook af.

Suikers

Toegevoegde suikers vind ik een lastige. Soms kun je heel duidelijk uit de ingrediënten halen dat er suikers zijn toegevoegd, maar vaak ook niet. Ik kijk daarom vooral naar het suikergehalte en kies dan het liefst een vegaburger met zo min mogelijk suikers. Ook moet je soms goed naar de ingrediënten. Zo zou volgens de voedingswaardetabel de Beyond Meat Burger 0 gram suiker bevatten, maar er zit wel appelconcentraat in, blijkt uit de ingrediëntenlijst. Daar zitten fructose en glucose in, wat eigenlijk ook gewoon suikers zijn.

Zout

Qua zoutgehalte doen de luxere burgers van Beyond Meat en de Incredible Burger van Garden Gourmet het beter dan de reguliere burgers. Bij die reguliere burgers kun je het beste de Garden Gourmet Vegetarische burger deluxe kiezen.

Verzadigde vetten

Nog iets waar ik van in de war raakte: bij de verzadigde vetten springt The Moving Mountains burger eruit. En niet in de positieve zin. Deze burgers bevatten per 100 gram maar liefst 15,7 gram verzadigde vetten. Dat is echt extreem hoog. De burger die daarna het hoogste scoort bevat namelijk ‘maar’ 4,4 gram verzadigde vetten. De AH vegetarische basis burger scoort hier het beste met maar 0,4 gram verzadigde vetten. Inmiddels heb ik begrepen dat het hoge gehalte verzadigde vetten bij The Moving Mountains burger komt doordat er kokosolie in zit.

Test - Zijn vegetarische burgers gezond?

Gezondste vegetarische burger – De conclusie

Als ik alles zo op een rijtje zet, blijft het lastig om tot een duidelijke conclusie te komen. Ik neig het meeste naar de Vegetarische Gegrilde Hamburger van Albert Heijn. Deze burger heeft het hoogste eiwitgehalte, er zijn vitamine B12 en ijzer aan toegevoegd. Het suiker-, zout- en verzadigde vetten gehalte is aan de lage kant.

Let op! Bijna al deze burgers bevatten eiwit van kippeneieren. Als je een volledig veganistische burger wilt, kun je alleen de onderste drie uit dit overzicht en de Garden Gourmet Vegetarische burger kiezen.

Deel dit bericht via:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie