Is vegetarisch gehakt gezond? – Tips en overzicht

Vegetarische spaghetti bolognese

Alhoewel wij niet al te veel kant-en-klare-vleesvervangers proberen te eten, het blijft tenslotte toch iets kunstmatigs, is het toch ook soms wel heel gemakkelijk. Zo gebruik ik vegetarisch gehakt wel eens in lasagne, pasta of een ovenschotel. In dit artikel ga ik op onderzoek uit naar welke variant van vegetarisch gehakt het meest gezond is en je dus het beste kunt kopen.

Richtlijnen Voedingscentrum

Mijn zoektocht begint bij het Voedingscentrum. Zij geven op hun website een aantal richtlijnen voor waar een gezonde vleesvervanger aan moet voldoen. Deze zijn:

  • Niet te veel verzadigd vet: ≤ 2,5 g/100 g
  • Niet te veel zout: ≤ 1,1 g/100 g
  • Geen toegevoegd suiker
  • Voldoende ijzer: ≥ 0,8 mg/100 g
  • Voldoende B12: ≥ 0,24 mcg/100 g en/of
  • Voldoende B1: ≥ 0,06 mg/100 g
  • Voldoende eiwit: ≥ 20% van de energiewaarde

Vervolgens heb ik verschillende soorten vegetarische gehakt uit de supermarkten hierop getest. En wat blijkt een variant vinden die voldoet aan alle eisen is eigenlijk niet te doen.

Hier hoort ook meteen en disclaimer bij te staan: ook de gehakt van echt vlees uit de supermarkt (zowel half-om-half- als rundergehakt) voldoen niet aan deze richtlijnen.. Natuurlijk is de hoeveelheid verzadigd vet een stuk hoger. En hoewel je het misschien anders zou verwachten, is de hoeveelheid eiwitten ook vaak bij lange na geen 20 procent van de energiewaarde. Soms wordt er ook zout en suiker toegevoegd. Vega of niet, let dus sowieso altijd goed op wat je koopt.

Hoe gezond is vegetarisch gehakt? – De test

In dit overzicht zie je hoe de verschillende soorten vegetarisch gehakt die ik heb getest scoren op de richtlijnen van het Voedingscentrum. De getoonde voedingswaarden zijn per 100 gram van het product. Ik heb onderscheid gemaakt tussen de producten die zich al rul gehakt presenteren en de ‘vers’ gehakt producten die je zelf verder kan bewerken tot balletjes of iets anders. Die laatste zijn echt veel ongezonder en gebruik ik zelf eigenlijk nooit. Dit heb ik wel één keer gedaan, maar ik vond het echt niet lekker.

Conclusie – Welk vegetarisch gehakt is het gezondst?

Wat meteen opvalt is dat de huismerken over het algemeen beter presteren. Het gehakt dat het het dichtst bij de richtlijnen van het Voedingscentrum komt is het Plantaardig Kruimig Gehakt van Jumbo. De AH Rulstukjes komen ook dichtbij, maar bevatten wel meer suiker. Vivera Kruimgehakt scoort ook goed, maar bevat iets meer zout. Het gehackt van De Vegetarische Slager bevat meer Vitamine B12 en IJzer, maar ook flink meer zout.

Opvallend is dat de producten van Garden Gourmet, Naturali en Quorn geen toegevoegde Vitamine B12 en IJzer hebben. Ik blijf het apart vinden dat dit niet altijd gedaan wordt. Dit veel ook al op bij de plantaardige melk test.

Deel dit bericht via:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie