Reisverslag Taiwan – Dag 11 – Van Taitung naar Hualien

Stinky tofu Hualien

Zoals gezegd in mijn vorige blogpost over Taiwan, werd vandaag een lange reisdag. Gelukkig wel met veel tussenstops. Dus we hebben wel echt veel gezien. Dit was trouwens de eerste regendag van onze vakantie.

Voor onze eerste excursie hadden we nog niet zoveel last van het natte weer. We gingen namelijk naar het National Museum of Prehistory. Het is een erg leerzaam museum met collecties over hoe Taiwan als land is ontstaan en zich heeft ontwikkeld in de prehistorische tijd.

Xiaoyeliu koraalrif

Na een kort museumbezoek gingen we door naar Xiaoyeliu. Dit is een groot park, maar we hebben niet het hele park bekeken, We zijn alleen even naar een koraal rif gelopen. Omdat de stenen erg glad waren en het sowieso al een uitdagend pad was om te lopen, gaf dit met de regen een extra uitdaging. Maar het was zeker de moeite waard. Echt een mooie plek.

Koraalrif Taitung

Platform of the Three Immortals

De volgende tussenstop was echter nog veel mooier. En het was ook nog eens droog geworden. De zon begon zelfs flink te schijnen toen we naar het eiland Sanxiantai liepen. We kwamen daar via een lange brug met acht bogen. Het eiland zelf bestaat uit vulkanische rotsen en bestaat uit drie gedeeltes, waardoor het ook wel het Platform of the Three Immortals wordt genoemd. Ook hier hebben we natuurlijk weer flink wat mooie foto’s gemaakt.

Sanxiantai Taiwan

Baxian Caves

De rit was wel een stukje verder rijden dat vorige punten. De Baxian Caves liggen namelijk 90 kilometer ten noorden van Taitung. Deze grotten zijn bijzonder, omdat hier archeologische vondsten zijn gedaan van de oudste inwoners van Taiwan. Verder zijn veel van de grotten van binnen omgevormd tot Boeddhistische tempels, wat natuurlijk ook erg bijzonder was geweest om te zien. Helaas hadden we hier maar weinig tijd, dus zijn we niet de grotten in gegaan.

Baxian Caves en Baci Observation Tower, Taiwan

De laatste tussenstop was de Baci Observation Tower. Vanaf dit punt heb je een mooi uitzicht over de kust.

Hualien

Hierna zijn we naar het hotel in Hualien gereden. Het was al tegen vier uur ‘s-middags, maar omdat we volgende ook de hele dag buiten de stad waren, wilden we toch nog proberen iets te bekijken in de stad. We gingen naar de Pine Garden, een commandopost van de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar het was de tweede dinsdag van de maand en laat deze bezienswaardigheid dan net gesloten zijn…. Bummer!!

Streetfood in Taiwan, again!!

Dus besloten we maar door te lopen naar het centrum van de stad dat ongeveer een half uur lopen van ons hotel af lag. We hebben nog wat door de belangrijkste winkelstraten gelopen en zijn daarna naar de Dongdamen Ziqiang Night Market gegaan. En ja, dat betekende natuurlijk weer: streetfood!!

Ieuww!! Is dat stinky tofu?

De eerste snack die we probeerden, zal ik maar een verrassing noemen. We kozen voor tofufrietjes met plum powder. De tofu had alleen een vreemd smaakje. Dit deed mij denken aan de geur die we al wel eens eerder hadden geroken bij stinky tofu tentjes. Maar Jordan, proefde niets en dacht dat ik het verkeerd had. Totdat hij een paar happen verder was en ineens ook die rottende, zure smaak proefde. Echt heel vies. Zo hadden we dus toch per ongeluk stinky tofu uitgeprobeerd haha. Maar de rest van de tofu frietjes hebben we maar niet opgegeten.

Stinky tofu Hualien

Hierna gingen we naar een tentje dat heel populair bleek. Er stonden al veel mensen te wachten, ondanks dat de markt nog niet zo lang open was. Ze verkochten omelet met aardappel puree en basilicum erin. Dat bleek ook echt heel erg lekker. En het vulde goed.

Streetfood Hualien

Kletsnat naar het hotel

Tot slot hebben we nog wat dumplings gegeten en toen hadden we eigenlijk wel genoeg gehad. En we wilden het ook niet te laat maken, want we moesten nog een flink stuk teruglopen naar het hotel. Op de terugweg begon het ook flink te regen. We hebben nog even geschuild bij een 7-Eleven omdat we toch nog wat boodschappen voor morgen moesten kopen en zijn uiteindelijk toch maar doorgelopen. Flink doorweekt kwamen we bij het hotel. Maar ach, als je maar één dag echt regen hebt op vakantie, valt er natuurlijk eigenlijk weinig te klagen.