Keukenneusje in Rome – Reisverslag – Dag 1 en 2

Avondrondleiding Vaticaan 2019

Of het nu een korte vakantie, een verre reis of een citytrip is, het is voor mij altijd echt genieten. Even er tussenuit, nieuwe plekken en natuurlijk nieuwe gerechten ontdekken. Je kunt mij niet blijer maken. Dus ook van ons lange ‘weekendje’ naar Rome heb ik flink genoten. We vertrokken op donderdag en kwamen maandag weer terug. En ja, het waren weer erg volle dagen, zoals altijd als we op citytrip gaan, want we willen natuurlijk zoveel mogelijk zien.

Rome - Trevi Fontein en Spaanse trappen

Dag 1 – Meteen al veel gezien

De eerste dag begon al vroeg, omdat we al vroeg vlogen vanaf Rotterdam – The Hague Airport. Om drie uur ‘s-nachts vertrokken we thuis met de auto om uiteindelijk rond 10u in Rome bij ons hotel te zijn. Nadat we onze bagage hadden gedropt zijn we direct de stad in gegaan. En omdat de stad best wel compact is, hebben we die ochtend en begin van de middag ook al meteen flink wat bezienswaardigheden kunnen afvinken.

Uitzicht over Rome bij Villa Medici

Eerste stadswandeling

Maar eerst was het natuurlijk tijd om even wat te eten na al het reizen. We waren naar de Trevi fontein gelopen, maar die stond nog niet aan, omdat ze daar de muntjes aan het opruimen waren. Toch was het er al wel stik druk. Dus besloten we eerst maar even een broodje te gaan eten bij Gourmet Trevi.

Villa Borghese en Piazza del Popolo

Daarna zijn we via de Spaanse trappen en Villa Medici naar het park Villa Borghese gelopen. Het park is wel lekker rustig om even te ontsnappen aan de drukte in de stad. Dus we hebben daar nog een tijdje rondgewandeld en toen zijn we naar het Piazza del Popolo gelopen. En daarna naar het Pantheon. Het viel nog heel erg mee met de drukte dus we stonden in een paar minuutjes binnen in deze indrukwekkende kerk. Echt heel gaaf.

Pantheon Rome 2019

Eerste avondmaal

Na deze wandeling was het wel tijd om naar het hotel te gaan en in te checken in onze kamer. Omdat we ‘s-ochtends al zo vroeg op waren en we op tijd naar bed wilden, besloten we een beetje vroeg te gaan eten. Nadat we onze spulletjes hadden uitgepakt en even gerust hadden in het hotel, zijn we dus naar het restaurant Rifugio Romano gegaan. Dit lag wat verder van ons hotel en ook niet echt bij andere bezienswaardigheden in de buurt, dus het leek me goed om daar de eerste dag heen te gaan. Maar toen bleek het eten daar zo ontzettend lekker, dat we uiteindelijk toch nog vaker terug zijn gegaan.

Maar goed, ze hebben een zeer uitgebreide vegan kaart bij dit restaurant en ik koos voor mijn favoriete Italiaanse gerecht, spaghetti carbonara. De vegan versie was echt fantastisch. Jordan koos voor een pizza en als nagerecht hadden we vegan tiramisu. Vooral Jordan was hier echt heel enthousiast over. Maar het was dan ook heel lekker.

Dag 2 – Het Vaticaan

Omdat we op vrijdagavond een rondleiding hadden in de Vaticaan Musea, leek het ons een goed plan om eerder die dag in elk geval de Sint Pieter te bezoeken en tegen het einde van de middag daar in buurt wat uitgebreider te eten.

Vegan croissants en pizza

Maar natuurlijk gingen we ‘s-ochtends eerst ontbijten. Vlakbij het hotel zal een barretje, La Licata, en ze hebben daar verschillende vegan croissants. Dus we besloten daarheen te gaan. Na het ontbijt zijn we eerst nog even richting het centrum gewandeld. We liepen langs Campo de Fiori en daarna naar het Piazza Navona met de verschillende fonteinen erop.

Piazza Navona - Rome 2019

Onderweg zag ik een bakkerij/pizzeria die ik al vaker op YouTube voorbij had zien komen, dus we besloten daar een paar stukken pizza te halen voor onderweg. Omdat het best wel prijzig was besloten we eerst maar even voor de simpelste en goedkoopste variant te gaan, namelijk de pizza bianca. Wat eigenlijk gewoon focaccia brood is met olijfolie, zout en kruiden. Maar man, wat was dat lekker. Een goede keuze dus.

Castello San Angelo - Rome 2019

Flinke wandeling

En dat brood voor onderweg konden we goed gebruiken, want we gingen namelijk nog een flinke wandeling maken naar Gianicolo Hill. Van daar heb je een mooi uitzicht over de stad. Maar eerst liepen we nog even naar Castel Sant ’Angelo. Dat bleek een goede beslissing want toen we naar binnen wilden koste het maar 5 euro in plaats van 14 euro per persoon. Blijkbaar kun je er tot 11 uur ‘s-ochtends goedkoper naar binnen. Bonus!

Uitzicht over Rome vanaf Gianicollo Hill

Nadat we bij Gianicolo Hill waren geweest, liepen we weer richting het Vaticaan om de St. Pieter Basiliek te bezoeken. Er stond een flinke rij, we hebben een uur moeten wachten, maar al met al liep het best door. Helaas kun je niet meer vanuit de kerk de Dome bezoeken. Daar is tegenwoordig een aparte rij voor en daar moet je voor betalen. Omwille van de tijd hebben we dat niet gedaan.

Sint Pieter Vaticaan 2019

Flower Burger

We wilden namelijk nog eten bij Flower Burger voordat die dicht ging (veel restaurants in Rome sluiten tegen het einde van de middag en gaan dan pas later in de avond weer open). De vegan burgers die we aten waren overigens erg lekker. En sowieso van al die kleurtjes moet je wel vrolijk worden.

Avondrondleiding Vaticaan Musea

‘s-Avonds hadden we een rondleiding in de Vaticaan Musea en de Sixtijnse Kapel. Het was trouwens echt ontzettend druk in de musea. Dus dat doet helaas wel een beetje afbreuk aan de ervaring. Vooral bij de Sixtijnse Kapel waar maar één ingang en één uitgang is en heel veel mensen tegelijk binnen zijn, kun je ook afvragen of dat wel echt zo veilig is. Maar goed, we kunnen het in elk geval van ons lijstje schrappen.

Avondrondleiding Vaticaan Museums

We waren rond half twaalf ‘s-avonds terug in het hotel en zijn toen snel gaan slapen, omdat we de volgende alweer vroeg bij het Colosseum moesten zijn. En daarover lees je meer in mijn volgende blogpost.

Wil je trouwens meer weten over al het lekkers dat we hebben gegeten en tips voor restaurants in Rome? Lees dan ook mijn eetverslag: Vegan in Rome.