Fo Guang Shan Klooster, Taiwan

Fo Guang Shan Klooster Taiwan

Tijdens onze rondreis door Taiwan verbleven we ook een nacht in het Fo Guang Shan klooster in het stadje Kaohsiung. Een behoorlijk modern klooster, bleek. Ik heb wel vaker in kloosters of tempels geslapen in Azië en dat betekent meestal op de grond slapen en geen warm, stromend water. Maar dat was hier wel anders. En omdat het boeddhistisch is, was er natuurlijk ook erg lekker vegetarisch eten.

O ja, onderweg van Tainan naar Kaohsiung, stopten we nog bij Moon World. Dit is een park dat eruitziet als een maandlandschap. Wij hadden dit gezien op YouTube en hadden speciaal gevraagd om deze tussenstop. Gelukkig paste het in het programma. Het was een bijzondere plek om rond te lopen. Het was die dacht heel erg warm. Denk aan 35 tot 40 graden en dat is in zo’n maanlandschap, zonder schaduw best heftig. Maar met een paraplu als parasol was toch wel te doen.

Moon World Taiwan

Boeddha Land

De hele ervaring met klooster was echt wel iets anders dan we hadden verwacht. Het Fo Guang Shan Monastary is namelijk onderdeel van Boeddha land, een groot commercieel religieus park. Er is zelfs een Starbucks op het terrein. Persoonlijk vind ik het jammer dat het zo groots en commercieel is opgezet, want het doet natuurlijk niet echt recht aan de boeddhistische levensfilosofie. Maar bijkomend voordeel aan zo’n modern klooster is wel dat je slaapt in gewone bedden en een douche met stromend water hebt. Veel comfort dus, vergeleken met andere kloosters/tempels waar ik in Azië geslapen heb.

Boeddha Fo Guang Shan

Verder heeft het park ook een aantal indrukwekkende Boeddhabeelden. De opvallendste beeld is de Boeddha bovenop het Boeddha museum. In dit museum bevindt zich trouwens ook een relikwie wat de tand van Boeddha zou zijn. Dit is eigenlijk ook de hele reden dat er zoveel bezoekers naartoe komen en dat er zo’n groot complex omheen is gebouwd.

Fo Guang Shan Pilgrims Lodge

Wij verbleven in de Pilgrims Lodge op een ander deel van het terrein. Hier staat ook een enorm Boeddha beeld. Dit beeld is ook erg mooi om te zien en je hebt meteen een mooi uitzicht op de rest van het terrein vanaf deze plek.

Boeddha Perlgrims Lodge

Vegetarische maaltijden

De maaltijden in het Fo Guang Shan klooster zijn volledig vegetarisch. Wat voor ons natuurlijk heel fijn was. Even een avond niet hoeven zoeken, maar er gewoon blindelings op kunnen vertrouwen dat alles vegetarisch is. Toch twijfelde Jordan wel even. Er was namelijk veel mock meat dat soms behoorlijk echt leek, waardoor hij even dacht dat hij per ongeluk toch een echt kippenboutje zat te eten. Knap gedaan van de koks dus. En het was allemaal echt heel erg lekker wat we hebben gekregen. Helaas ben ik vergeten foto’s te maken van de maaltijd.

‘Sportieve avond’

‘s-Avonds zijn we vanuit het klooster nog terug gelopen naar het ‘hoofd’-park om foto’s te maken van de verlichte grote Boeddha. De terugweg was nog wel even spannend, want om acht uur ‘s-avonds gingen de lichten uit en zouden de hekken van de verschillende delen van het park worden afgesloten. Toen we rond half acht terug naar het klooster wilden lopen, vertelde een vrouwelijke monnik ons dat het hek waar wij door moesten misschien al wel dicht zou zijn. We hebben er dus even flink de pas in gezet, ondanks dat het een vrij steile weg bergop was. Maar toen we uitgeput boven kwamen, was het hek gelukkig nog open en konden we gewoon naar binnen. Toch nog een sportieve afsluiting van de dag zullen we maar zeggen.

Boeddha verlicht Fo Guang Shan

Het ontbijt

De volgende ochtend konden we de gebedsdienst bijwonen. Hiervoor zouden we al om 5 uur ‘s-ochtends op moeten staan, dus die hebben we geskipt. Na de dienst zijn we aangeschoven bij het ontbijt. Eigenlijk hadden ze voor onze groep wat dingen klaar gezet als ‘westers’ ontbijt, zoals toast met jam, verschillende cakejes en frietjes met ketchup. (Ja, echt friet voor ontbijt). Gelukkig hadden ze ook een Chinees ontbijt buffet, waar we ook gebruik van mochten maken. Sowieso zijn Jordan en ik niet echt brood eters en na een paar dagen in Taiwan begon een ontbijtje met rijst en verschillende groente toch eigenlijk best goed te bevallen.

Ontbijt Fo Guang Shan

Na het ontbijt reisden we door naar Kenting waarover je meer leest in mijn volgende blogpost over Taiwan.