Vegetarische worst – Gezond of niet?

Vegetarische worsten

Toen ik nog vlees at, hield ik ook erg van saucijsjes en braadworst. Dit zijn zeker niet de meest gezonde vleessoorten, want het is bewerkt vlees. En vanzelfsprekend zijn vegetarische en vegan worsten al helemaal bewerkt. Maar als je ze dan toch eet, kun je beter maar de meeste verstandige keuze maken. Daarom neem ik de verschillende soorten vegaworsten een goed onder loep en kijk ik wel volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum het meest gezond / het minst ongezond zijn.

Waar moet een gezonde vegetarische worst aan voldoen?

Dit zijn de richtlijnen van het Voedingscentrum:

  • Niet te veel verzadigd vet: ≤ 2,5 g/100 g
  • Niet te veel zout: ≤ 1,1 g/100 g
  • Geen toegevoegd suiker
  • Voldoende ijzer: ≥ 0,8 mg/100 g
  • Voldoende B12: ≥ 0,24 mcg/100 g en/of
  • Voldoende B1: ≥ 0,06 mg/100 g
  • Voldoende eiwit: ≥ 20% van de energiewaarde.

Overzicht voedingswaarde vegaworsten

Hieronder zie je hoe de verschillende soorten vegetarische en vegan worsten in de supermarkt scoren op deze richtlijnen. Je ziet hier steeds de voedingswaarde per 100 gram van het product.

Overzicht vegetarische worsten
* Deze burgers zijn vegan. De andere bevatten kippeneieiwit en/of melkproducten

Gezonde vegetarisch burgers – Wat valt op?

Qua verzadigde vetten valt op dat vooral de ‘luxere’ worsten van Moving Mountains, Beyond Meat en de Incredible worsten van Garden Goumet hier slecht scoren. Dit komt doordat deze worsten bijna allemaal met kokosolie zijn bereid. De gemarineerde worstjes van AH zou ik sowieso vermijden, omdat die transvetten bevatten. De andere worsten bevatten allemaal netjes minder verzadigd vet dan de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Zout

Zout blijft helaas een dingetje, overigens ook voor de worsten die wel van echt vlees zijn in de supermarkt. Hier scoren de Incredible worsten van Garden Gourmet het best. Daarna volgende Beyond Meat Sausages.

Suiker

Als we naar de suikers kijken, vermeldt alleen Beyond Meat 0 gram suiker op het etiket. Daarna scoren de Incredible Bratwurst van Garden Gourmet het best. Ook de miniworstjes van AH bevatten relatief weinig suiker.

IJzer en vitamines

Op het gebied van toegevoegd ijzer en vitamines valt op dat die in bijna geen enkele worst aanwezig zijn. Alleen de braadworstjes van de Jumbo en Bratwurst van de Vegetarische Slager bevatten ijzer en vitamine B12.

Eiwitten

Een eiwittengehalte van 20 procent van het aantal kilocalorieën in de worsten, haalt geen enkele vega(n)worst. Ook hier geldt dat dit overigens ook geldt voor bijna alle vleesproducten in de supermarkt. Het hoogste gehalte eiwitten ten opzichte van aantal kilocalorieën vind je in de braadworstjes van de Jumbo en Bratwurst van de Vegetarische Slager.

Conclusie – Welke vegetarische worst is het gezondst?

Welke worst het meest gezond is, is dus lastig te zeggen. Het hangt er vanaf wat je belangrijk vindt. De Bratwurst van de Vegetarische Slager en de braadworstjes van Jumbo hebben als enige toegevoegde ijzers en vitamine B12. Ook scoren ze het best qua eiwittengehalte en voldoen ze aan de richtlijn voor verzadigde vetten. Maar ze bevatten wel teveel zout en relatief meer suiker dan de rest.

Dit kun je op de koop toenemen of je kiest voor de Incredible Bratwurst van Garden Gourmet of The Beyond Meat sausages, maar daar zitten dan wel weer veel verzadigde vetten in. Aangezien die worsten de richtlijnen voor verzadigde vetten van het Voedingscentrum verder overschrijden van de Bratwurst van de Vegetarische Slager en de braadworstjes van Jumbo doen op het gebied van zout en suiker, zou ik toch voor dit laatste kiezen.

Deel dit bericht via:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie