Taroko Gorge, Hualien – Hoogtepunt van de reis door Taiwan

Taroko National Parc

Na een flink uitgebreid ontbijt in het hotel (even een bodem leggen voor de lange wandelingen), bezochten we vandaag het Taroko National Park. Dit was absoluut één van de hoogtepunten van de reis. Het is een park vol bergen, kloven en watervallen. Uit de informatie uit de Lonely Planet en wat je leest op internet, begrijp ik dat het best een toeristische plek is en het er echt heel druk kan worden. Maar wij hadden geluk. Er waren hele stukken waar je kon lopen zonder andere mensen te zien of horen en waar je echt alleen geluiden van vogels en ruisende watervallen hoort. Dat was dus super! Natuurlijk speelt ook mee dat het een beetje een regenachtige dag was, maar wij hebben er gelukkig geen last van gehad en echt kunnen genieten van de mooie natuur.

We hebben wel flink wat gelopen. Je kunt de ene naar de andere trail bewandelen en zo gemakkelijke meerdere dagen hier doorbrengen. Wij hadden natuurlijk maar één dag, dus hebben we ons beperkt tot enkele highlights.

Taroko Gorge

De belangrijkste bezienswaardigheid is de Taroko Gorge, ofwel Taroko kloof. Hier zijn we dus als eerste naartoe gegaan. Je moet hierbij wel een helm op tegen eventuele vallende stenen, dus dat zorgde voor extra charmante foto’s 🙂 .

Taroko Gorge,Taiwan

Baiyang Waterfall Trail

Na de kloof, gingen we Baiyang Waterfall Trail wandelen. Dit is een wandeling van 4 kilometer (heen- en terugweg samen). Een zaklamp is hierbij trouwens ook aan te raden, omdat je soms hele stukken door donkere grotten loopt. Gelukkig had ik die één bij me, zodat je een beetje kunt zien waar je loopt. Helaas konden we niet helemaal naar de waterval waar je achter door kon lopen, omdat dat stuk van de trail voor onderhoud gesloten is. Maar het view-platform waar we nu eindigde leverde ook mooie plaatjes op.

Taroko Kloof

O ja, als je hoogtevrees hebt, is wandelen in dit park ook best een uitdaging. Voor Jordan was het dan ook af en toe best spannend. Aan het eind van deze trail is er bijvoorbeeld een brug waar je doorheen naar beneden kunt kijken, de diepe kloof in. De waarschuwing dat je er met maximaal tien man tegelijk op mag, doet ook niet veel goed natuurlijk.

Taroko National Parc - Tempel

Lushui Wenshan Trail

De volgende trail die we liepen was de Lushui Wenshan Trail. Dit is een wandeling van 5,5 kilometer die soms langs behoorlijke steile kliffen gaat. Daar had Jordan overigens meer moeite mee dan met de brug van de vorige trail, omdat de paden hier zo smal zijn dat je echt weg kunt blijven van de rand. Maar de mooie uitzichten waren het zeker waard.

Taroko National Parc

Shakadang Trail

Als laatste hebben we de Shakadang Trail gelopen. Dit is een wandeling van in totaal 9 kilometer (heen- en terugweg samen). Wij hebben ‘m maar voor de helft gelopen omdat het op een gegeven moment toch echt wel flink begon te regenen. Dus toen vonden we het wel genoeg geweest.

In totaal hebben we deze dag zo’n 14 / 15 kilometer gelopen. Een lekker sportief dagje dus. Op naar het diner, dat we wel verdiend hadden natuurlijk…

Buffet diner in het hotel

Omdat het inmiddels niet meer opgehouden was met regenen, hadden we eenmaal in het hotel eigenlijk geen zin om nog in de stad te gaan zoeken naar een restaurant.We besloten dus maar één keer gebruik te maken van buffet diner van het hotel. Er waren niet heel veel vegetarische keuzes helaas, maar er was wel veel vis. Dus we besloten er toch maar voor te gaan…. Maar toen kwam er dus ineens een buslading Chinese toeristen het hotel in die meteen naar het buffet gingen. En dat zorgde voor complete chaos en viezigheid… Er was bijvoorbeeld een stand waar je zelf eten kon opscheppen dat dan door een kok werd gewokt en naar je tafel werd gebracht. Ik had alleen wat groente in mijn schaaltje gedaan, maar omdat deze mensen met de lepels gewoon alles door elkaar gingen doen, van rauw vlees naar groente enzo… Zat er dus uiteindelijk toch vlees in mijn eten toen ik het geserveerd kreeg. Dit heb ik dus niet gegeten en we zijn vrij snel daarna ook weggegaan.

Wat een tegenvaller! En het was ook nog eens best duur dat buffet, dus dat doen we nooit meer. We zullen het maar een lesson learned noemen en ja, dat hoort natuurlijk bij reizen. Gelukkig worden de dagen hierna echt heel veel beter.