Smoothie bowls, ingrediënten en ideeën

Smoothiebowl met watermeloen

Coronatijd betekent voor mij dat ik nog veel meer bezig ben met het eten dan voorheen. Ik heb er nu natuurlijk ook veel meer tijd voor. En dat betekent dat ik ook weer nieuwe gerechten toevoeg. Zo ben ik de laatste maanden met smoothie bowls als ontbijt op zaterdagochtend. Super lekker en heel kleurrijk. Dus een lekker, gezond en vrolijk begin van je dag! Het is ook nog eens heel weinig werk, want je gooit alles gewoon in de blender.

Smoothie bowls de basis

Mijn smoothie bowls zijn in de basis vaak hetzelfde. Ik gebruik bijna altijd bananen en plantaardige melk, meestal sojamelk. Soms wissel ik het af met kokos- of amandelmelk. Deze basis vul ik aan met fruit, groente en superfoods.

Variëren met fruit (uit de vriezer)

Verder bedenk ik welk fruit ik er nog meer aan wil toevoegen. Als we verse aardbeien in huis hebben, gaan die er meestal in. Laatst had ik bijvoorbeeld watermeloen, wat ook heerlijk bleek te zijn in een smoothie bowl.

Behalve vers fruit doe ik er ook altijd diepvriesfruit bij. In onze vriezer hebben we standaard aardbeien, frambozen en blauwe bessen. Daarnaast hebben we ook altijd wel wat ander fruit erin liggen, bijvoorbeeld mango, ananas, passievrucht, kersen of frambozen.

Smoothie bowls matcha aardbei

Groente in de smoothie bowl

Naast fruit kun je ook groente toevoegen. Spinazie is heel geschikt. Dus er verdwijnt wel eens een handje spinazie in de blender bij mijn smoothie bowl. Geraspte wortel is bij sommige combinaties ook een goede toevoeging. Gekookte bietjes kan ook, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd, omdat Jordan niet zo’n fan is van de smaak van bietjes.

Superfoods in je smoothie bowls

Ik voeg aan de smoothiebowl ook vaak iets extra’s toe uit het superfood arrangement.. Bijvoorbeeld acaipoeder, spirulina of matcha. We hebben ook maaltijdshakes van Huel in huis. Soms doe ik een schepje van dat poeder met vanillesmaak in de smoothiebowl.

Acaibowl

Smoothie bowl ideeën, mijn favoriete combinaties

Voor 2 personen gebruik ik meestal 2 bananen en 400 -500 ml plantaardige melk (hangt een beetje af van hoeveel vocht er in de andere ingrediënten zit).

Mijn favoriete combinatie om hieraan toe te voegen zijn:

  • Watermeloen (vers), aardbeien (vriezer), acaipoeder en amandelmelk
  • Mango (vriezer) en vanille shake poeder
  • Ananas (vriezer of vers), geraspte wortel en gember
  • Aardbeien (vriezer), framboos (vriezer) en matcha
  • Bosvruchten (vriezer), blauwe bessen (vers) en spirulina

Tot slot de toppings voor je smoothie bowls


Net als met de basis voor mijn smoothie bowls, ben ik met de toppings een beetje saai. Ik gebruik bijna altijd dezelfde dingen:

  • Muesli
  • Chiazaad
  • Gebroken lijnzaad
  • Geraspte kokos
  • Een handje vers fruit

Het levert in elk geval alles bij elkaar altijd lekkere combinaties op. En ik word toch elke zaterdagochtend weer blij van mijn vrolijk gekleurde kommetje smoothie bowl.

Hopelijk heb je na dit artikel inspiratie gekregen om zelf lekkere smoothie bowls te maken. En als je zelf ideeën hebt voor lekkere bowls, hoor ik ze natuurlijk graag in een reactie onder dit artikel.

Deel dit bericht via:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie