Reisverslag Sun Moon Lake, Taiwan

Sun Moon Lake, Taiwan

Wij maakten de afgelopen weken een rondreis door Taiwan. Na een paar dagen in Taipei, gingen we naar Sun Moon Lake. Dit is één van de grootste dingen die je moet zien in Taiwan, althans dat lees je vaak in toeristen informatie over Taiwan. In dit reisverslag lees je hoe ik het ervaren heb en of het Sun Moon Lake ook echt een must see in Taiwan is.

Wen Wu tempel Sun Moon Lake

Rondom Sun Moon Lake liggen verschillende tempels. Onderweg naar ons hotel stopten we nog bij de Wen Wu tempel. Dit is de grootste en meest bekende tempel bij Sun Moon Lake. De tempel is erg mooi en indrukwekkend om te zien door de verschillende stijlen. En op de top heb je een mooi uitzicht over het meer. Voor mij was dit, naast het meer zelf, toch echt wel een must see bij Sun Moon Lake.

Tempel Sun Moon Lake Taiwan

Xuanzang tempel

We zijn ook nog gestopt bij de Xuanzang tempel. Dit is een kleinere tempel. Wel mooi, maar niet zo bijzonder als de Wen Wu tempel. Ook hier kun je wel weer mooie foto’s maken van het uitzicht op het meer.

Ci’en Pagode Sun Moon Lake

De laatste stop voor we bij het hotel aankwamen was deze pagode. De Ci’en Pagoda is goed te zien vanaf het Sun Moon Lake. De pagode staat namelijk op een bergtop van ruim 954 meter hoog en is zelf ook nog eens bijna 50 meter hoog. Om er te komen moesten we nog een stuk berg op wandelen (ongeveer 400 meter). De wandeling is prima te doen. De pagode zelf viel een beetje tegen. Het ziet er van buiten mooi uit, maar van binnen stelt het niet veel voor. Het uitzicht is wel mooi als je helemaal naar boven klimt, dus dat maakt een bezoek aan de pagode toe wel de moeite waard.

Boottocht over Sun Moon Lake

Na de aankomst bij ons hotel in het dorpje Ita Thao, maakten we tegen het einde van de middag nog een boottocht over Sun Moon Lake. Ik vind een boottocht altijd wel leuk en ontspannend.Gewoon genieten van het mooie uitzicht. Tijdens zo’n boottocht zie je het meer toch op een andere manier. Omdat het al later op de middag was, was het ook niet meer zo heel druk op het meer, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is.

Boottocht Sun Moon Lake, Taiwan

Avondeten bij Sun Moon Lake

De boottocht was iets voor zes uur ‘s-avonds klaar. Daarna gingen we in het dorpje nog wat eten. Gelukkig vonden we redelijk snel een restaurantje dat ook vegetarische gerechten had, want later bleek dat alles rond half zeven/zeven uur al dicht ging. Er is ‘s-avonds ook echt verder niets meer te doen in het dorpje Ita Thao. Het eten was overigens wel echt heel erg lekker. We hadden een gerecht met champignons en paprika, tofu met Thaise basilicum en gewokte bamboo. Dit was de eerste keer echt Chinees/Taiwanees eten tijdens deze reis.

Taiwanees eten Sun Moon Lake

Reisverslag Dag 2 Sun Moon Lake

De volgende ochtend maakten we eerste een wandeling gemaakt van 3 kilometer over de Moalan Mountain. Tijdens deze wandeling hadden we mooi uitzicht over de terrassen van de theeplantages. Door het warme, vochtige weer was het wel een inspannende wandeling. Gelukkig hadden we veel water bij ons, want dat was echt wel nodig.

Theeplantages Sun Moon Lake

Aboriginal Village, Sun Moon Lake

Na de wandeling gingen we naar het Formosan Cultural Aboriginal Village. Ik had hiervan echt iets cultureels verwacht, maar het viel erg tegen. Het is een soort historisch openlucht museum met een pretpark erbij. Leuk voor kinderen, maar als volwassene heb je er eigenlijk niet zoveel te zoeken. Als je van de voorstellingen met ‘traditionele dans’ houdt die er worden gegeven, kun je hier misschien een hele dag doorbrengen. Voor ons was eigenlijk alleen het ritje met de gondel naar de top van de berg interessant. Om de tijd een beetje vol te maken zijn we nog in een paar attracties geweest. Verder was het pretpark heel erg leeg, wat het ook een beetje iets van een horrorfilm geeft. Denk aan compleet lege attracties en pleinen, maar wel met pretpark muziek.

Aboriginal Village, Sun Moon Lake, Taiwan

Op zoek naar avondeten in Ita Thao

We waren rond half zes in de avond weer terug in het hotel. Dus we dachten nog ruim de tijd te hebben om wat te eten te vinden in het dorp. Dit viel helaas tegen. Achteraf bleek het een Boeddhistische feestdag te zijn. Veel restaurantjes en eet-kraampjes waren gesloten. We hebben dus alleen wat scallion pancakes gegeten en gegrilde mochi. Gelukkig hadden we in het pretpark nog wat frietjes en zoete aardappelballetjes gegeten anders was het echt te weinig geweest.

Streetfood Sun Moon Lake

Conclusie: Sun Moon Lake must see of niet?

Sun Moon Lake is absoluut een mooi meer om te zien. Dus wat dat betreft is het zeker een bezoek waard tijdens een rondreis door Taiwan. Maar omdat er behalve wat tempels niet zo heel veel interessants te doen is en er ‘s-avonds al helemaal niets te beleven is, zou ik het houden bij een tripje van één dag. Een langer verblijf is echt niet nodig.