Weekoverzicht #39

Header week 39

Wat een fijne week hebben we gehad in Athene. Het grootste deel van de week was het heel mooi weer (lees: 30 graden en zon) en natuurlijk hebben we erg lekker gegeten. Dit is dus een weekoverzicht met een zonnig tintje.

Zaterdagavond waren we nog thuis en aten we aardappeltjes en groente uit de oven. Hiervoor kozen we één van de ovengroente zakken die Albert Heijn deze herfst nieuw in de schappen heeft. We kozen voor de variant met spruitjes en pompoen. Erg lekker.

Oven aardappelen en groente

De eerste Griekse maaltijd

We waren zondag rond één uur ‘s-middags in Athene en nadat we waren ingecheckt en gesetteld in het hotel, hadden we best honger. We hadden immers nog niet geluncht. We besloten voor een uitgebreide lunch te gaan die dan tevens als diner kon dienen. Vlakbij het hotel bleken verschillende restaurantjes te zitten en we kwamen uiteindelijk bij een restaurantje uit met een mooie tuin en waar ze diverse groentegerechten op de kaart hadden. We kozen allebei voor een ‘vegetable tower’. Daarnaast hadden we gevulde paprika en tomaat met rijst en ik had een portie aubergine met kaas. Het was allemaal echt heel erg lekker en meteen op en top Grieks. De groente toren ga ik trouwens ook nog een keer zelf maken. Het recept volgt dan natuurlijk op dit blog.

Groente toren Athene

Indian food!

Zoals sommigen van jullie inmiddels weten, vind ik Indiaas eten heel lekker. Wij proberen daarom tijdens elke vakantie één keer bij een Indiaas restaurant te eten. Zo kwamen we maandagavond bij Namaste terecht. Die hadden echt een heel uitgebreid aanbod aan vegetarische/vegan gerechten. En het was allemaal heel lekker. Ik denk dat dit het lekkerste avondeten van de hele vakantie was. We kozen voor die curry-gerechten: Bindi masala (met okra), dahl met gele linzen en aloo ghobi (aardappelen en bloemkool). Voor erbij hadden we rijst en naan brood. We verlieten met overvolle buikjes het restaurant.

Indiaas in Athene

Pizza en vegan chocoladetaart

Als je zoekt op vegetarische/ vegan restaurants in Athene, kom je steevast Avocado tegen. Dit restaurant kwam zo vaak voorbij, dat ik vond dat we hier in elk geval een keer moesten gaan eten tijdens de reis. Omdat we ‘s-middags al een flinke lunch op hadden, besloten we samen een pizza te delen. En Jordan had gezien op de kaart dat ze vegan chocolade taart hadden, dus hij moest natuurlijk nog ruimte houden voor dat toetje. Uiteindelijk hebben we dat stukje taart ook gedeeld, omdat het anders echt teveel was. Vooral de taart vond ik echt heel lekker, maar de pizza was ook goed.

Avocado Athene

Frietjes met een beetje gezond

Woensdagavond had ik heel erg zin in frietjes. We kwamen uiteindelijk bij het restaurant All that Jatz (nee geen spelfout) terecht. We kozen allebei voor de gegrilde groente en een portie frietjes. De groenteschotel bestond uit: paprika, tomaat, cantharellen, courgette en aubergine en wat pitabrood met hummus.Ook dit was weer een lekkere maaltijd en toch nog best gezond met al die groente. De frietjes waren ook heel erg lekker.

Friet en gegrilde groente

Vegaburger en risotto

Op de laatste avond in de stad zelf besloten we een restaurant te kiezen vlakbij het hotel. Het begon inmiddels ook slechter weer te worden, dus dat bleek een goede keuze. We gingen naar een tentje dat iFeel Athens heet. Jordan koos hier de vegetarische quinoaburger met cranberries en ik had een risotto met paddenstoelen en truffel.

Risotto en veggieburger Athene

Vliegveld maaltijd

Vrijdagavond middag/avond brachten we door op het vliegveld. Het weer was inmiddels dramatisch dus om echt de stad in te gaan zagen we niet meer zitten. We waren daarom behoorlijk op tijd op het vliegveld. We hebben hier gedurende de wachttijd verschillende dingen gegeten. Ik had als eerste een broodje met courgetteburgertjes, tomaat en hummus en Jordan had twee wraps met falafel en allerlei groente. Toen Jordan zag dat ze bij het Mc Café op het vliegveld appeltaart hadden, moesten we daar ook een stuk van proberen. Tot slot hebben we nog een portie frietjes gegeten.

Airport food Athene

Inmiddels zijn we al weer thuis en het voornemen is om de komende week zoveel mogelijk groente te eten, want daar heb ik toch altijd wel extra behoefte aan na een vakantie.