Reisverslag Andorra

Amanda in Andorra

‘Andorra? Dat is een ongebruikelijke vakantiebestemming’ is een veel gehoorde reactie van mensen als ik ze vertelde dat ik mijn vakantie in dit staatje ging doorbrengen. En de meeste hadden ook geen idee waar het ook alweer lag.

Afgelopen week vertrok ik met mijn broertje en ouders op een achtdaagse excursiereis van Betuwe Express/Effeweg.nl naar dit land van bergen, banken en gunstige belastingtarieven.

Intense rust

Uitzicht over bergen Andorra

Natuurlijk is Andorra nog veel meer dan alleen deze drie b’s. Zelf heb ik het meest genoten van de mooie omgeving met de bergen, de groene natuur en de vele stroompjes, beekjes en watervallen. In het stadje Ordino zijn we ook nog even in een kabelbaan de bergen op gegaan. Die rit was ontzettend mooi, vooral ook vanwege de intense rust die er in de bergen is. Je hoort echt helemaal niets van de bewoonde wereld. Alleen een paar koeien- en paardenbellen van enkele kuddes die beneden in het dal rondliepen. Eenmaal boven gekomen, keken we uit over enkele tientallen bergtoppen met daaroverheen wat sluimering waar je echt het gevoel hebt dat je op de top van de wereld staat. In de verte waren nog bergen te zien met een beetje sneeuw op de toppen.

Grazende paarden Andorra

Ik kan sowieso altijd erg genieten van mooie natuurlandschappen en weersomstandigheden. Wat dat betreft was het ook wel leuk dat we bijna iedere dag vroeg op pad gingen. Dan zie je de natuur ontwaken wat prachtige beelden op levert die je normaal gesproken niet zo vaak ziet. Op de heenreis vertrokken we bijvoorbeeld om zes uur al uit Eindhoven. Er hing nog een nevel van optrekkend dauw over de velden en meertjes waar we voorbij reden. En ook de langzaam opkomende zon doet veel moois.

Overnachten in Frankrijk

De eerste overnachting brachten we door in Frankrijk. In een hotel in Chalon sur Saône. Omdat we pas laat aankwamen en de volgende dag weer vroeg op moesten konden we eigenlijk alleen nog snel even eten en naar bed. Er was helaas geen tijd meer voor het buitenzwembad. Toen we op de terugweg hier weer logeerden kregen we weer precies dezelfde maaltijd, maar gelukkig was er toen nog wel even tijd voor een biertje (van €3,50) op het terras.

De rest van de nachten hebben we doorgebracht in een hotel in Canillo, Andorra. Dit was een kleiner, maar zeker zo gezellig hotel. Vanuit de hotelkamer hadden we mooi uitzicht op het dorpje en ’s avonds was altijd erg gezellig in de Irish Pub in het hotel.

Spanje

Parc Guell Barcelona

Overdag hebben we veel gezien van Andorra. Maar vooral ook van Spanje. Het was dan wel een reis naar Andorra maar drie dagen hebben we doorgebracht bij de zuiderburen met als hoogtepunt een dagje Barcelona. Daar hebben we de bekende bezienswaardigheden, zoals het Parc Güell, de huizen van Gaudi (Casa Mila en Casa Battlo), de Sagrada Familia en natuurlijk de Ramblas.
Verder zijn we nog in Os de Civis, Seu d’Urgell waar die dag toevallig ook de weekmarkt was, en in de vallei van Nuria geweest.

Koeien langs de weg in Andorra

Twee jaar geleden heb ik met een vriendin een treinrondreis gemaakt in Spanje. Toen sprak het land me al erg aan en ik merkte nu wel toen ik er weer een paar dagen mocht doorbrengen. Hoe fijn ik het vind om er te zijn. Ik vind de taal mooi en er hangt altijd een prettige sfeer.

Daarom heb ik ook besloten dat ik vaker naar Spanje toe wil en dat ik een cursus Spaans ga volgen. Want nu kan ik alleen nog drankjes en eten bestellen en vragen waar het toilet is. En het lijkt me toch ook wel leuk om iets meer te kunnen dan alleen dat.

Ontdekken

Nieuwe dingen leren en ontdekken vind ik sowieso altijd het leukste aan reizen. Nieuwe gebruiken en gewoontes, ander eten en drinken. Ik wil het altijd allemaal wel uitproberen. Er werd tijdens deze reis bijvoorbeeld vaak wijn of sangria geserveerd bij de lunch. Iets wat wij Nederlanders natuurlijk niet gewend zijn. Twaalf/één uur is toch een beetje vroeg voor drank. Maar ik denk dan: ach ik ben toch op vakantie dus dan mag het wel. En ook hier bleek het bekende gezegde van het eerste schaap over de dam van toepassing.

Ook over eten in het buitenland doe ik nooit zo moeilijk. Ik vind dat je altijd gewoon alles moet uitproberen. En ik vind dan ook altijd een beetje saai als mensen hun eigen hagelslag of gestampte muisjes van huis gaan meenemen. Daarom was ik ook zo ongeveer de enige die tijdens de Catalaanse broodlunch in Nuria ervoor koos om het brood op de traditionele manier te eten: ingesmeerd met knoflook en tomaat met wat olijfolie erop. Nog niet eens zo heel extreem dus, maar toch waagde veel mensen zich er niet aan. Natuurlijk is het eten in andere landen niet allemaal even lekker. Maar ja, dat is bij het Nederlandse eten toch ook zo? Ik ben in zulke gevallen toch altijd wel nieuwsgierig naar hoe het smaakt. En wees gerust: ik had kauwgom bij me dus ik heb niet de rest van de dag de andere passagiers de bus uit gestonken met een knofkookadem.