Vegetarisch eten in Athene, Griekenland

Vegan moussaka, Mama Tierra, Athene

Nu we bijna anderhalf jaar geen vlees meer eten, ben ik er inmiddels wel achter dat het op vakanties in het buitenland soms een stuk lastiger is om vegetarisch te eten dan in thuis. Ook in Athene was het soms wel even zoeken naar geschikte plekken om te eten. De meeste traditioneel Griekse gerechten bevatten nl voornamelijk vlees. Denk aan: Gyros en Souvlaki. Of er zit feta in, waar Jordan weer niet tegen kan.

Vegetarische restaurants in Athene

Toch viel het me uiteindelijk alles mee. Natuurlijk hebben we van tevoren wel al wat research gedaan naar vegetarische/vegan restaurants in de stad. Zo kwamen we al snel aan een rijtje met geschikte restaurants nl.

Restaurant Avocado

Deze kom je in vrijwel elke YouTube video over vegetarisch eten in Athene tegen. Dus die wil ik zekere een keer uitproberen. Ze hebben een zeer uitgebreide kaart met pizza’s, pasta’s, burgers en nog veel meer. Wij kozen ervoor een vegan pizza te delen. En als toetje hadden we een stukje vegan chocoladetaart. Allebei echt heel lekker.

Restaurant Avocado Athene

Mama Tierra

Dat we samen één pizza deelden bij Avocado kwam doordat we die middag al een uitgebreide lunch hadden gehad bij Mama Tierra. Dit is ook een restaurant dat alleen vegan gerechten serveert. Wij kozen allebei voor de vegan moussaka, wat een flinke portie bleek te zijn haha.

Vegan moussaka, Mama Tierra, Athene

Andere restaurants op de lijst, maar we uiteindelijk niet zijn geweest:

• Yi (Dit restaurant ligt vrij buiten de stad)
  • Mystic Pizza. (We zijn hier wel langs gelopen, maar het restaurant was gesloten of in verbouwing).
  • Falafellas
  • Cookoomela Grill

Lekker voor tussendoor – IJs en donuts

Bij vakantie horen natuurlijk ook ijsjes. In Athene kun je voor vegan ijs, shakes, wafels en pannenkoeken terecht bij Ice Queen Gelato. Ik vond vooral het kokosijs erg lekker.

Ice Queen Gelato, Athene

Verder zijn we voor een traditioneel Griekse lekkernij naar Lukumades geweest. Lukumades zijn een soort Griekse donuts. Het lijken eigenlijk meer mini-oliebollen. Wij kozen voor een traditionele variant met honing, kaneel en walnoten. Maar er zijn nog veel meer smaken en combinaties met ijs te krijgen.

Lukumades Athene

Indiaas restaurant Namasté

Ik ben dol op Indiaas eten. En laten ze bij Indiase restaurants nou heel vaak ook vegetarische gerechten hebben. Wij kozen voor restaurant Namasté. Dat bleek echt een succes. Het eten was heel lekker. Wij kozen voor drie curries: Bindi masala (okra), Aloo Ghobi (met bloemkool en aardappel) en een Dahl met gele linzen. Voor erbij hadden we naanbrood en rijst. We gingen met overvolle buikjes weg, zo lekker was het.

Indiaas restaurant Namasté, Athene

Vegetarische souvlaki

Bij veel tentjes die souvlaki of gyros serveren kun je vragen om een vegetarische variant. Wij kwamen toevallig een tentje tegen dat twee vegetarische varianten van souvlaki serveerden. Eéntje met falafel een eentje die ze zelf vegetarian noemen. Het tentje is echt super populair, want beide keren dat we er waren wat het echt heel druk. En de souvlaki is heel lekker. Echt een aanrader. Het tentje heet: Mikpo Tonitiko (zo ziet het eruit, maar dan met Griekse letters haha).

Vegetarische souvlaki, Athene

ΤΑΒΕΡΝΑ ΤΟΥ ΨΥΡΡΗ

Deze naam heb ik maar even gekopieerd uit Google Maps haha. Toen we aankwamen in Athene en gesetteld waren in ons hotel was het tegen het einde van de middag en hadden we heel erg honger. We hadden na een ontbijtje op het vliegveld in Eindhoven alleen nog een gevulde koek gegeten. Dus besloten we in de buurt van het hotel iets te eten te zoeken. We kwamen uiteindelijk bij dit restaurantje uit. Ze hadden een paar vegetarische gerechten op de kaart, maar de ober vertelden ons dat ze elke dag een aantal groentegerechten maken die niet op de kaart staan en die je kon kiezen bij een vitrine. We kozen uiteindelijk allebei voor een groentetoren met courgette, aubergine, tomaat en aardappel. Jordan had daarbij nog een gevulde tomaat en paprika met rijst en ik had gebakken aubergine met kaas. Het was allemaal super lekker. De mooie tuin achter het restaurantje is sowieso een aanrader. We waanden ons meteen in echt Griekse sferen.

Groente toren Athene

Dit waren mijn tips en ervaringen met vegetarische/vegan restaurants in Athene. Hopelijk heb je er wat aan als je zelf een keer deze stad bezoekt. En als je zelf nog tips hebt in aanvulling op deze lijst, laat dan vooral weten in een reactie op deze post.

Eén antwoord op “Vegetarisch eten in Athene, Griekenland”

1. ΤΑΒΕΡΝΑ ΤΟΥ ΨΥΡΡΗ, betekent heel waarschijnlijk “De taverne van Psiros”
    Mooi dat jullie vegetarisch zijn gaan eten. Ik doe dat al sins 1976 (toen was ik 21 jaar).
    In al die tijd is er gelukkig een heleboel verbeterd. Vroeger zei men vaak: wil je er anders een plak kaas bij? Die uit Nederland heeft bijna altijd een dierlijk stremsel